Maaik goes Finternational!

Turku: birthdayboy abroad, m'n moeder en zusje op bezoek, bijna dakloos, sauna's en tentamens

Jaaaaa, weer een update uit Finland. Dat is alweer een tijdje geleden!
Allereerst mijn verjaardag. Maandag 19 oktober was ik jarig en het was een leuke ervaring om dit in het buitenland met internationale mensen te vieren. Maar het was ook leuk om weer wat smsjes, mailtjes en krabbels uit Nederland te ontvangen! De dag zelf was niet zo heel bijzonder. Eerst les gehad en daarna met wat vrienden (ik had hulp nodig met sjouwen) naar de Lidl geweest om wat inkopen te doen voor m'n verjaardagsfeestje.
Ik had een leuk feestje gepland in de keuken van mijn gebouw. Op de meeste verjaardagfeestjes nam iedereen z'n eigen drank mee, ik wilde het eventjes wat anders. Ik wilde ervoor zorgen dat er genoeg drank in huis was en heb desondanks de aardige hoeveelheid aanwezige drank aangegeven dat meegenomen drank gewaardeerd werd 'No gifts, just booze!' Kost wat, maar dan heb je ook wat! Via Facebook (een soort internationale Hyves voor de mensen die het niet kennen), had ik behoorlijk wat mensen uit Turku uitgenodigd en het werd dan ook goed druk in de gezamenlijke keuken. De 3 Nederlandse heren waarmee ik het meest optrek hadden met een paar Duitse dames en heren een pot gemaakt en daarvan hebben ze een frituurpan gekocht. Ook hebben ze Frikadellen laten nvliegen en kreeg ik een jerrycannetje olie voor in de pan. Die avond, hebben we lekkere snacks bij de drankjes gehad!
Het werd een enorm gezellige avond, waarbij de 'bro/chick ratio' (- The bro code, by Barney Stinson)' mysterieus goed was. Ietswat meer vrouwen dan mannen... Iedereen had goed gedronken en ik heb nog een paar dagen erna hier en daar nog complimenten gehad van het ‘oh zo geslaagde feestje'. Het was dan ook geslaagd en verschrikkelijk leuk om het hier te vieren!

Wat foto's voor een impressie staan in de map 'verjaardag'.


Verder zijn m'n moeder en zusje langs gekomen in Turku. Ik heb ze gehaald van het vliegveld in Helsinki. Mam had een auto gehuurd dus ik mocht terug rijden van Helsinki naar Turku. Het was erg leuk om m'n moeder en zusje weer te zien en het was erg leuk om weer eens te rijden.
Toen we aankwamen in Turku gingen we inchecken in het hotel en liet ik even student village zien. Ook heb ik wat vrienden voorgesteld en voordat we het doorhadden was het alweer tijd om te eten. We hebben lekker gegeten in een tapasbar in Turku. De volgende dag stond Rauma op het programma. Ik had van verschillende mensen gehoord dat het een erg mooi en toeristisch dorpje is en het is niet heel ver weg van Turku. Bij aankomst had Rauma een triest en lege aanblik. Het was er verlaten en niet zo heel denderend. Het enige grappige wat we gezien hebben was een lekke opblaaspop, en dat was het wel zo'n beetje. Gelukkig was er een leuk tentje die we met de Tom Tom gevonden hebben waar we lekker wat konden drinken. Al het vlees dat voorbij kwam (helaas voor andere mensen bestemd) zag er zo lekker uit, dat we ons niet konden beheersen om ook iets kleins te nemen. Toen stond de rit terug op het programma en hebben we gegeten bij de HESburger.
De maandag moest ik gewoon naar school en zijn mam en Fab wezen shoppen. Ik vergezelde ze aan het eind van de middag. 's Avonds zijn we wezen uit eten in een soort steakhouse en dat was erg goed. Daarna zijn we wezen bowlen en dat begon aardig goed! Ik begon met een strike en wat spares en mam en fab gooiden ook hoge getallen. We eindigden allen boven de 100 en tussen de nummer 1-2-3 zaten elke keer 4 punten.
De laatste dag dat ze hier waren had ik ‘vrij genomen' van school (docent vond het prima, ze zijn hier heel makkelijk met exchange students) en zijn we naar Helsinki gegaan om wederom te shoppen. Helsinki is een mooie stad en we hebben dan ook veel rondgelopen. Uiteindelijk hebben Fabienne en ik nog wat gekocht (ik heb nieuwe schoenen) en mam heeft helemaal niks gekocht! Mam?!
Na het shoppen reden we naar het vliegveld en gingen mam en Fabienne terug naar NL.


In de week erna werd er een ‘alcoholic dinner' georganiseerd door 2 Italiaanse meiden van de 2e verdieping. Ze hadden echt IEDEREEN uitgenodigd en het zou het grootste feest op student village ooit worden. Dat is het ook geworden. Het feest werd verspreid over de 3 keukens in het gebouw. Er was muziek, veel eten, veel drank en veel mensen. Helaas was er ook veel lawaai, wat niet gewaardeerd werd door mensen in naastgelegen gebouwen. Klaarblijkelijk is er 2 keer politie langs geweest,die ik overigens niet gezien heb, wegens geluidsoverlast. De volgende dag lag er een brief in iedereen z'n brievenbus van partybuilding 12A met de aanhef: 'TYS is going to cancel the leases of all tentants in house 12A, because of the disturbance'. (TYS is de naam van de organisatie die 'student village' beheert)Dat Finnen redelijk direct waren dat wist ik al, maar dit was redelijk extreem. Ik hoorde de brief de grond raken in m'n gang en ergens had ik al een vermoede..Maar toen ik het las...Ik schrok me kapot en er schoten al allerlei doomscenario's door m'n hoofd, maar 2 regels verder stond dat alle bewoners van 12A aanwezig moesten zijn op een meeting in TYS office. Daar kregen we een donderpreek over het organiseren van feestjes in gezamenlijke ruimtes. Moraal van het verhaal was geen feestjes meer in 12A. Ik ben gelukkig niet dakloos


Verder zijn we voor het eerst op het studentencomplex in de sauna geweest. Met de 3 andere Nederlandse heren hadden we een uurtje sauna gereserveerd. We hadden lekker wat biertjes mee en zaten lekker te bakken en te drinken in de sauna. Prima te doen! Geert was echter al in een sauna geweest met z'n Finse vriendin (als ik het zo mag noemen) en die Finnen blijken liters water op de kolen te gooien. Geert begon al druk te scheppen en binnen no-time was er al een hele emmer water doorheen. Lekker warm hoor! Op een gegeven moment begon 1 van de heren over de geurtjes die normaal in dat water zitten en begon ik me af te vragen hoe het zou ruiken als je bier over de kolen gooit. Uiteindelijk gooide iemand (ik ben even vergeten wie) bier over de kolen en dit resulteert in de volgende tip: Niet doen. Het ruikt naar aangebrande boterhammen in een broodrooster. Echt smerig! Daarna is er nog een emmer of 5 over de kolen gegaan en waren we allemaal lekker slaperig na de saunasessie.


Inmiddels heb ik ook m'n eerste tentamens achter de rug. We hebben de afgelopen weken best veel stof voor onze kiezen gehad. De tentamens bestonden maar uit 3-4 open vragen, wat ik redelijk vreemd vind gezien de hoeveelheid stof. Als je net die bepaalde stof niet kent die in de 3-4 vragen gesteld worden ben je gewoon het haasje. Gelukkig wist ik bij beide tentamens het hopelijk goede antwoord op de meeste vragen. Ik heb er een goed gevoel over dus ik denk ze gehaald te hebben.
Verder ben ik afgelopen dagen naar St.Petersburg geweest. De stad is erg gaaf en ik heb het erg leuk gehad, maar die update komt later. Ik ben voor nu wel even klaar met typen.

Reacties

Reacties

Fabienne

Schandalig dat je mijn naam met puntjes schrijft
maar verder leuk verhaaltje

KUs je sister

Maaik

Waar zie jij puntjes? ;)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!