Maaik goes Finternational!

Lapland, Bomen schudden en 'yellow snow'

Het begon verkeerd. Een feestje in club Marilyn met het thema 'oktoberfest'. Dat was mijn afgelopen donderdagavond/nacht/ochtend. Ondanks dat het overgrote deel van m'n vriendengroep naar St.Petersburg was, besloot ik toch te gaan met Christine. Ook zij ging niet naar St. Petersburg en aangezien ze oktoberfest gemist heeft in Duitsland, moesten we dat maar eens inhalen. Het personeel was gekleed in Lederhosen, de pullen waren lekker groot (dat scheelt aanzienlijk in lopen) en de muziek was lekker slecht. Heerlijk! Natuurlijk lag ik laat in bed en heb ik vrijdag behoorlijk lang uitgeslapen. Iets wat niet handig is als je die avond in een trein wil slapen.

Vrijdagavond kwam m'n vader aan in Turku. Op het programma stond een tripje naar Kolari. Het meest noorderlijke station in Finland, een aardig stuk boven de poolcirkel. De planning was vrijdagavond weg, zaterdagochtend aankomst, zondagavond terug en maandagavond weer aankomst in Turku. Gekkenwerk, volgens menig persoon. Mijn vader en ik zijn gek genoeg is gebleken.

Het was namelijk fantastisch! Met de trein naar Tampere om vervolgens in een slaapkabine te stappen vanaf Tampere naar Kolari. Tien uur lang in een slaapcabine lijkt wellicht lang, maar als je lekker een filmpje kunt kijken met de oude;) onder het genot van een biertje en versnapering en lekker bij kunt praten over de afgelopen maand, en ook nog eens comfortabel kunt liggen in een bed, dan gaat de tijd behoorlijk snel.

Echter lag ik op de heenweg klaar wakker in de slaapkabine omdat ik overdag al te veel had geslapen. Pa had ook niet echt super geslapen. Eenmaal aangekomen in Kolari liepen we naar ons hotel. Ik had al bedacht dat we zouden inchecken en vervolgens zouden uitzoeken wat we konden gaan doen. We kwamen al snel tot de conclusie dat er niet zoveel te doen was. Understatement.. Er was gewoon NIKS te doen!

We hebben de zaterdag een heel stuk gelopen en genoten van de sneeuw, het mooie weer en de mooie omgeving. Ook hebben we een nieuwe sport uitgevonden namelijk boomschudden. Hier staan wat leuke foto's in het lapland mapje (helaas lukt het me om een vage reden nog niet om die foto's in het verhaal te krijgen). Pa was het gelukt om een goede boom uit te zoeken en mij was het gelukt om hier een goede foto van te nemen. Spectaculair! Tsja, je moet toch wat in een gebied waar niks te doen is;)

Op een gegeven moment besloten we terug te lopen en kwamen we langs ener van een pizza tent. Hier hebben we onze maagjes gevuld met een pizza. Toen we terug kwamen in het hotel was het alweer 's avonds. We hadden nog niet echt honger en hebben dan ook geen maaltijd besteld. Lekker de sauna in gedoken en rond 22;30 lagen we in bed, kapot.

De zondag wilden we met een bus naar een naastgelegen skigebied (in ieder geval een wat meer toeristisch gebied) gaan. Echter kwamen de bustijden (dat ding rijdt 1 keer heen, 1 keer terug) niet uit met de tijd van onze trein. Het werd allemaal te krap... Dus besloten we het maar niet te doen en het weer op het lopen te zetten. We waren in ons fanatisme vroeg opgestaan om lekker te genieten van de dag. Het was echter KOUD. Mijn voeten vroren eraf en ik was niet echt te genieten. Gelukkig was de temperatuur al wat aan het stijgen en na een tijd lopen had ik nergens last meer van. Tijdens het lopen hebben we nog wat bomen geschud, dingen in de sneeuw geschreven en gele sneeuw gemaakt. Leuk om te doen!

Ook zijn we een gaaf bord tegen gekomen met een waarschuwing voor rendieren. Helaas hebben we ze niet gespot en dus vroeg pa, eenmaal terug gekomen in het hotel, maar om een rendier op z'n bord. 'We didn't see any raindeer, so now we want to eat one'. Het vrouwtje keek ons wat raar aan, maar ze bleken rendier vlees te hebben. Het vlees was erg lekker.

Na het eten gingen we richting de trein om weer naar Turku af te reizen. In de trein hebben we weer een filmpje gekeken onder het genot van een drankje en de nodige versnaperingen. Vervolgens nog veel gekletst om daarna maar te gaan slapen. De terugweg heb ik het overgrote deel van de reis geslapen. De bedden in de slaaptrein lagen beter dan het bed in Student Village.Ja, een goede ervaring die slaaptrein.

Rond 6uur moesten we overstappen in Tampere op de normale trein. Tijdens de overstap hadden we nog tijd om ontbijt te fixen op het station. In de trein hebben we gewoon nog lekker doorgeslapen. Toen we aangekomen waren in Turku waren we beiden redelijk kapot. Pa moest echter nog een stukje en ik ben nog steeds benieuwd hoe hij 's avonds thuis aankwam... Binnenkort maar eens even bellen;)

Kort samengevat; de trip was super! Wie maakt er nou zo'n lange debiele trip naar Lapland met z'n vader? WIe is er ooit zo noordelijk geweest? Wie heeft er bomen geschud en gele sneeuw gemaakt in Kolari? Wie heeft er rendier gegeten? Pa en ik. Ondanks dat we geen spectaculaire dingen daar gedaan hebben blijft deze trip nog lang in ons geheugen.


Reacties

Reacties

Jolanda

Zo ik zie dat jullie je in Lapland vooral hebben vermaakt met het schudden van bomen hahah!
Hoe is het voor de rest? Hier in NL wordt het ook al aardig fris..wat vervelend dat je nou net in Finland ziek bent geworden, verdorie zelfs feestjes gemist ;)
Ga je nog iets doen met je verjaardag?

Fijn weekend alvast!

Kus Jo

Ghans

Boomschudden is gaaf! And remember boys, don't eat the yellow snow..

Maupi Mo

En heb je Niels nog gespot ?

Maupi Mo

Well this sucks! (c) penguins - Madagascar

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!