Maaik goes Finternational!

Turku, aankomst en de eerste dag

Maandag:

's Ochtends vroeg ben ik vertrokken vanaf station Zwolle naar Schiphol. Op Schiphol was het een kwestie van de koffer afgeven en een beetje rondlopen. Eenmaal bij de gate kwam ik Timo tegen, iemand die ik van school (en Maurits) kende. Hij ging ook in Finland studeren, in een plaats die een normale Nederlander niet kan uitspreken. De vlucht zelf ging ook allemaal prima. Eenmaal in de lucht bedacht ik me dat ik wel een filmpje wilde kijken. Daarvoor heb ikeen zakenmannetje naast me die druk bezig was met een rapport door te bladeren gestoord, en een nogal moeie en vertrooide vrouw gewekt. Toen ik m'n laptop op het tafeltje openklapte bleek hij leeg te zijn...FAIL!

Na 2,5 uur vliegen landde ik in Helsinki. M'n koffer kwam vrij snel en ik ging richting de bussen. Daar kwam ik 3 overduidelijk Nederlandse studenten (die gasten herken je gewoon al op 3km afstand) tegen en sprak ze gewoon in het Nederlands aan. Het bleken studenten van de Hogeschool Utrecht te zijn die hier inmiddels vlakbij wonen. Onze koffers werden in de bus geladen en we stapten in. We wilden betalen, maar de buschauffeur wilde ons geld niet aannemen. We konden gewoon gaan zitten. Wij vonden dat een prima plan en besloten dan maar te gaan zitten...

We moesten 2 keer overstappen en beide keren werd onze bagage uitgeladen en weer in geladen door de chauffeur. Beide keren overstappen gebeurde in minder dan 10 minuten. Echt goed geregeld, dat ov in Finland. Ondertussen was er al iemand met een grote kassa om z'n nek (ja, echt!) langs geweest om ons van wat geld af te helpen..In de bus een beetje ouwehoeren totdat we in Turku aankwamen. Een van de 3 heeft dezelfde student tutor als ik, dus we werden samen opgepikt door onze tutor. De andere 2 werden door een andere tutor opgehaald.

Emmi, zoals onze tutor heet, kwam uit haar werk en haar vriend (Henry) kwam met de auto. Ze was knapper dan dat ze op de foto was, daar waren Arie en ik het wel over eens. We reden wat door de stad en ze liet het centrum en onze universiteit zien. Al snel besloten we lekker wat te gaan drinken in de stad en binnen een uur na aankomst zaten we aan het bier.

Na het bier hebben we nog wat gegeten bij de HESBurger (staat ergens tussen de foto's) en dat blijkt een soort Mc Donalds te zijn. HESBurger is als bedrijf begonnen in Turku en dat resulteert in minstens 15 HESburgers in de stad. Handig, als je een burger wil.

Daarna gingen we naar het appartement van Emmi en Henry en daar hebben we onze bedden klaargemaakt. Volgens bepaalde bronnen was ik binnen 5 minuten weg... Heerlijk geslapen!

Vandaag hebben we van alles geregeld. Arie en ik hadden beiden (naja, beiden....)een 'starting package' gehuurd waar o.a. dekbedden, kussens, bord, bestek, bekers, gordijnen in zaten. Arie had nog niet betaald en dus gingen we naar een Finse bank voor de overboeking. Daar in de wacht, kwam een wat ouder vrouwtje van de bank snoepjes uitdelen..Hoe goed is dat!? Het geld werd overgemaakt en wij gingen blij onze starting packages halen...

De starting packages waren echter op... Dus wij weer terug naar de stad en in de stad heb ik maar een hoeslaken en dekbedovertrek gekocht en daarna zijn we naar de IKEA gegaan om daar het nodige te kopen. Later hebben we ook een prepaid kaartje gekocht, dus we kunnen onderling lekker bellen met onze Finse nummers..GAAF!

Aan het eind van de middag haalden we onze sleutels op en konden we in onze kamers. M'n kamer is inmiddels ingericht. De supermarktzit op de hoek ende andere HU studenten zitten vlakbij, dus in de loop van de avond hebben we in 1 van de 3 gebouwen waarover we verspreid zitten gegeten en wederom een biertje genuttigd. We hebben al superveel mensen ontmoet waarvan ik de namen al lang weer vergeten ben. Namen, niet mijn sterkste punt.

Verder staan er wat foto's op sinds vandaag... Eerst indruk in Finland: Geweldig! Morgen voor het eerst naar de Uni..

Reacties

Reacties

Huub

Hoi Maaik,
Leuk verhaal! Als ik dit zo lees..... wordt het een ongelofelijk leuke (en drukke) tijd. Precies zoals ik had gehoopt. Prachtig om op zo'n manier een beetje op de hoogte te blijven. We bellen of SMSen nog wel....

anja

hej maaik, zolang je onze namen maar niet vergeet en dat je enige zwakke punt blijft, haha.
have a real good time. Geniet en vooral NIET met mate.
xx

Goose

Oh oh naz,

dat beloofd alleen maar doffe ellende. Mensen die jou wat beter kennen weten dat je alleen maar slecht bent in name wanneer het een naar jou inziens 'knappe dame' betreft. Waarom heb ik nou toch geen medelijden met je?

Maar zo snel mogelijk aan het pils is natuurlijk altijd goed, het mag dan wel wat duurder zijn, maar zo op z'n tijd is het dat echt wel waard.

Sterk verhaal verder. Lekker kort! Ik hoop dat in de volgende versie de eerste finse schoonheden inc. foto's verwerkt zitten ;)

Met opgeheven vleugels,

de Goose

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!